Arto Halosen ohjaama ja Art Films production Oy:n tuottama Valkoinen raivo on valittu kahdelle merkittävälle eurooppalaiselle dokumenttielokuvafestivaalille.

Prahan One World –festivaalilla elokuva on mukana 12 elokuvan pääkilpailusarjassa. Myös Thessalonikissa Valkoinen raivo on esillä pääsarjassa. Festivaali on myös nostanut Valkoisen raivon muutaman Highlight-elokuvansa joukkoon: http://www.cineuropa.org/nw.aspx?t=newsdetail&l=en&did=304600

One World järjestetään 07.-16.03 ja Thessalonikin kansainvälinen dokumenttielokuvafestivaali osin saman aikaisesti 11.-20.03. Molemmat tapahtumat luetaan maailman merkittävimpien dokumenttielokuvafestivaalien joukkoon niin arvostuksensa kuin katsojamääriensä vuoksi. Thessalonikin viimevuotinen dokumenttielokuvafestivaali keräsi 54 000 katsojaa. One World levittäytyy Prahan lisäksi yli kolmeenkymmeneen Tšekin kaupunkiin sekä Brüsseliin, keräten katsojia vuosittain yli 120 000.

Valkoisen raivon kansainväliseksi levitys- ja myyntiyhtiöksi on valikoitunut sveitsiläinen First Hand Films, joka kuuluu arvostetuimpien eurooppalaisten dokumenttielokuvien levittäjien joukkoon.

Valkoinen raivo on kertomus Laurista, joka suunnitteli ja valmistautui tekemään massamurhia. Lauri haki kuitenkin apua, eikä toteuttanut ”fantasioitaan”. Myöhemmin hänestä tuli ihmismielen aggression ja väkivaltaisen käyttäytymisen akateeminen tutkija ja arvostettu tieteellinen asiantuntija, minkä kautta hän on perehtynyt massamurhiin peilaten myös omia kokemuksiaan niihin. Tältä pohjalta Lauri on luonut teorian valkoisesta raivosta. Laurin mukaan on olemassa useita ihmisiä, jotka ovat koulukiusaamisen ja lapsuudessa koetun trauman yhdistelmän seurauksena täynnä valkoista raivoa, mikä voi johtaa kouluampumisiin ja muihin äärimmäisiin väkivallan tekoihin.

Valkoinen raivo sai ensiesityksensä Rokumentti-elokuvafestivaalin avajaiselokuvana marraskuussa 2015. Suomen elokuvateatterilevitys käynnistyi myös marraskuussa. Elokuva leviää edelleen ympäri Suomea koulukampanja-esitysten kautta. Kampanja on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran, Koulukinon ja elokuvan kotimaisen levittäjän VLMedian kanssa.

Elokuvan kuvaajina ovat toimineet Mika Orasmaa ja Peter Flinckenberg. Äänisuunnittelusta ja musiikista on vastannut Kirka Sainio ja leikkauksesta Otto Heikola ja Arto Halonen.

One World Film Festival: http://www.oneworld.cz/2016/

One World Film Festival, competition program: http://www.oneworld.cz/2016/thematic-categories/213-main-competition

Thessaloniki Documentary Film Festival: http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=en-US&page=448

Thessaloniki Highlights 2016: http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=en-US&page=607&newsid=2196